Flod - Afslapning - afstressning

Gode råd til forebyggelse af stress

  1. Søvn – din nattesøvn er afgørende for dit generelle funktionsniveau. Og et godt pejlemærke for om du har for meget om ørene. De fleste har brug for 7-8 timers søvn pr. nat; men der kan være individuelle forskelle. Det vigtige er, at du føler dig udhvilet når du vågner om morgenen
  1. Motion – sørg for at være aktiv / passe på din krop; det skal være aktiviteter som du holder af og giver dig glæde
  1. Naturen- kom ud i naturen og mærk roen; læs mere om skovbadning, en japansk opfindelse, på https://friluftsraadet.dk
  1. Meditation, åndedrætsøvelser og afspændende kropsbehandling – giver dig / dit nervesystem en mulighed for at slappe af
  1. Sociale relationer – giv plads til at være sammen med mennesker som du holder af
  1. Sæt grænser- sig fra, når du kan mærke at du har påtaget dig for meget; både privat og i arbejdssammenhænge
  1. Hold små pauser – give dig selv lov til at tage en pause i løbet af dagen, hvor du trækker vejret gennem næsen helt ned i maven og puster ud gennem munden et par gange
  1. Mærk efter – husk at give dig selv plads til stoppe op og mærk efter hvordan du egentlig har det og reager / handl på det du mærker … det kan være at der er noget du skal ændre i dit liv
  1. Lær dine stresssymptomer at kende- og hold øje med om der bliver flere af dem eller de fortsætter igennem længere tid. Det kan være ok at have en travl / presset periode, men det går ikke på den lange bane

Læs mere om forebyggelse af stress på netdoktor.dk